29 فوریه 2022 - در مطالعه جدیدی که در مجله JAMA منتشر شده است، داروی کاهش وزن وگووی[1](سماگلوتاید) نتایج قوی تری نسبت به داروی ساکسندا[2](لیراگلوتاید) نشان داد، اگرچه هر دو دارو مزایای قابل توجهی برای کاهش وزن ارائه دادند.

هر دوی این داروها از گروه آگونیست های گیرنده GLP-1 هستند، دسته ای از داروها که در اصل به عنوان درمان برای دیابت نوع 2 ساخته شده اند. در واقع، ماده ی فعال هر دارو شبیه به داروهای دیابت نوع 2 "اوزمپیک(سماگلوتید) یا ویکتوزا(لیراگلوتاید)" می باشد، و تنها فرمولاسیون و دوز آنها تغییر کرده است. مطالعات در ابتدا نشان داد که این داروها، در دوزهای مورد استفاده برای دیابت نوع 2، منجر به کاهش وزن افراد مصرف کننده، شد. این نتایج منجر به آزمایش‌های بالینی جدیدی گردید که شامل دوزهای بالا‌تر با هدف کاهش وزن و در نهایت تأیید و بازاریابی داروهای جدید برای کاهش وزن بود. وگووی در سال 2021 در ایالات متحده تایید شد، پس از یک کارآزمایی بالینی که نشان داد منجر به کاهش وزن بی‌سابقه در افراد مصرف کننده می شود- به طور متوسط ​​​ شرکت کنندگان حدود 15٪ از وزن اولیه ی بدن خود را از دست دادند و بیش از 80٪ از شرکت کنندگان حداقل 5 درصد از وزن خود را از دست دادند. مطالعات قبلی نشان داده بود که برای افراد چاق - از جمله مبتلایان به دیابت نوع 2 - از دست دادن تنها 5 تا 10٪ از وزن بدن می تواند مزایای سلامتی واقعی داشته باشد، از جمله بهبود حساسیت به انسولین و بهبود علائم نوروپاتی محیطی دیابتی.

در این مطالعه، محققان به ‌طور تصادفی 338 شرکت ‌کننده ی چاق را انتخاب و در سه گروه قرار دادند تا یا 2.4 میلی گرم داروی وگووی را یک بار در هفته و یا 3 میلی‌گرم ساکسندا را روزانه و، یا دارونما (ماده ی غیرفعال، بطور روزانه یا هفتگی) را به مدت 68 هفته بصورت تزریقی دریافت کنند. هیچ یک از شرکت کنندگان دیابت نداشتند. به عنوان بخشی از مطالعه، همه شرکت کنندگان مشاوره ی رژیم غذایی و فعالیت بدنی دریافت کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان 49 سال و 78 درصد زن بودند. شرکت کنندگان با میانگین شاخص توده بدنی 37.5 شروع کردند- کاملا در رده چاق قرار داشتند - و میانگین وزن بدنشان 104.5 کیلوگرم بود.

در پایان دوره ی مطالعه، 271 شرکت کننده درمان تعیین شده ی خود را تکمیل کردند. افرد دریافت کننده ی وگووی، به طور متوسط ​​15.8٪ از وزن بدن خود را از دست دادند، در حالی که افراد دریافت کننده ی ساکسندا، به طور متوسط ​​6.4 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند. کسانی که دارونما (روزانه یا هفتگی) مصرف کردند به طور متوسط ​​1.9 درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

هنگامی که نوبت به کاهش حداقل 10 درصد از وزن بدن رسید، وگووی باز هم پیشتاز بود، با 70.9 درصد از شرکت کنندگان که به این آستانه ی کاهش وزن رسیده بودند، در مقایسه با 25.6 درصد از افراد گروه دریافت کننده ی ساکسندا. همین امر برای از دست دادن حداقل 15 درصد وزن بدن صادق بود – 55.6 درصد از کسانی که وگووی مصرف کردند به این آستانه رسیدند، در مقایسه با 12.0 درصد از کسانی که ساکسندا مصرف کردند. زمانی که نوبت به از دست دادن حداقل 20 درصد از وزن بدن رسید، برای وگووی38.5 درصد و برای ساکسندا ،6.0 درصد بود.

علاوه بر این، شرکت ‌کنندگانی که وگووی مصرف کردند، نرخ پایین ‌تری در قطع درمان داشتند – 13.5٪، در مقایسه با 27.6٪ برای ساکسندا. دقیقاً مشخص نیست که چرا این مورد رخ داده است، زیرا هر دو گروه میزان مشابهی از یکی از شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده از هر دو درمان، یعنی ناراحتی گوارشی را تجربه کردند - 84.1٪ برای وگووی در مقایسه با 82.7٪ برای ساکسندا.

این مطالعه تأیید می کند که وگووی نسبت به هر داروی دیگری که برای چاقی تأیید شده است، مزایای کاهش وزن بیشتری دارد. به طور قابل پیش بینی، این موفقیت در مطالعات، منجر به تقاضای زیادی برای این دارو شده است، و شرکت نوونوردیسک پشتیبان وگووی، ماه گذشته اعلام کرد که انتظار ندارد که بتواند در نیمه اول سال 2023 تقاضا برای این دارو را در ایالات متحده برآورده کند - با بیمارانی که اکنون تحت درمان با این دارو هستند و در اولویت دسترسی به وگووی هستند، تعداد کمی از بیماران جدید می توانند استفاده از این دارو را در نیمه ی اول سال آینده آغاز کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/02/02/wegovy-shows-strong-weight-loss-benefit-in-comparison-study/

 



[1]Wegovy

[2]Saxenda